۱-۹ پایش، اندازه‌گیری، تجزیه‌و‌تحلیل و ارزیاب

۱-۱-۹ کلیات

سازمان باید موارد زیر را تعیین نماید:
الف. آنچه باید پایش و اندازه‌گیری شود؛
ب. روش پایش، اندازه‌گیری، تجزیه‌و‌تحلیل و ارزیابی مورد نیاز برای اطمینان از اعتبار نتایج؛
پ .زمان انجام پایش و اندازه‌گیری؛
ت. زمانی که باید نتایج نظارت و اندازه‌گیری تجزیه‌و‌تحلیل و بررسی شوند؛
سازمان باید عملکرد و اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت را ارزیابی نماید.

۲-۱-۹ رضایت مشتریان

سازمان باید تلقی مشتریان از سطح برآورده‌سازی نیازهای‌شان را پایش نماید.
سازمان باید روش دستیابی، پایش و بازنگری این اطلاعات را تعیین نماید.

تبصره نمونه‌هایی از پایشِ تلقی مشتری می‌تواند نظرسنجی از مشتری، بازخورد مشتری در مورد محصولات و خدمات ارائه  شده، ملاقات با مشتریان، تجزیه‌و‌تحلیل سهم بازار، شکایت‌ها، اخطارهای دوره‌ی گارانتی و گزارشات فروشنده باشد.

۳-۱-۹ تحلیل و ارزیابی

سازمان باید داده‌ها و اطلاعات مناسب ‌و منتج از پایش و اندازه‌گیری را تجزیه‌و‌تحلیل و ارزیابی نماید.

نتایج تجزیه‌و‌تحلیل باید برای ارزیابی موارد زیر استفاده شود:
الف. انطباق محصولات و خدمات؛
ب. میزان رضایت مشتری؛
پ. عملکرد و اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت؛
ت .چگونگی پیاده‌سازی اثربخش طرح‌ریزی؛
ث. اثربخشی اقدامات انجام شده برای رسیدگی به ریسک‌ها و فرصت‌ها؛
د. عملکرد تأمین‌کنندگان بیرونی؛
ذ. نیاز به بهبود سیستم مدیریت کیفیت.

روش‌های تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها می تواند شامل روش‌های آماری باشد.

۲-۹ ممیزی داخلی

۱-۲-۹ سازمان باید ممیزی‌های داخلی را در فواصل طرح‌ریزی‌شده، به‌منظور ارائه اطلاعات در مورد وضعیت سیستم مدیریت کیفیت در موارد زیر اجرا نماید:
الف انطباق با:
۱.  الزامات سازمان در مورد سیستم مدیریت کیفیت؛
۲.  الزامات این استاندارد بین‌المللی؛
ب.  پیاده‌سازی و حفاظت اثربخش.

 

۲-۲-۹ سازمان باید:
الف برنامه/ برنامه‌های ممیزی از جمله تواتر، روش‌ها، مسئولیت‌ها، الزامات طرح‌ریزی و گزارش‌دهی، که باید با توجه به  اهمیت این فرآیندها، تغییرات موثر در سازمان، و نتایج حاصل از قبلی ممیزی اتخاذ شوند؛ را طرح‌ریزی، ایجاد، پیاده‌سازی و نگه‌داری نماید؛
ب معیارها و دامنه‌ی ممیزی را تعیین نماید؛
پ به منظور کسب اطمینان از واقعی‌بودن و بی‌طرفی فرآیند ممیزی؛ ممیزین را انتخاب و ممیزی را هدایت نماید؛
پ از گزارش نتایج ممیزی‌ها برای مدیریت اطمینان کسب نماید؛
ت اصلاحات و اقدامات اصلاحی را بدون تأخیر اتخاذ نماید؛
ث اطلاعات مکتوب نتایج ممیزی را به‌عنوان شواهدی از پیاده‌سازی برنامه‌ی ممیزی حفظ نماید.

ممیزی فرآیند تولید باید شامل یک ممیزی از اجرای مؤثر تجزیه و تحلیل ریسک فرآیند (مانند PFMEA)، طرح کنترل، و مدارک مرتبط باشد.

 

۳-۹ بازنگری مدیریت
۱-۳-۹ کلیات

نماینده مدیر ارشد باید باید سیستم مدیریت کیفیت سازمان را، به‌منظور اطمینان از تداوم تناسب، کفایت، اثربخشی و هماهنگی با مقاصد راهبُردی، بازنگری نماید.

۲-۳-۹ ورودی‌های بازنگری مدیریت

بازنگری مدیریت باید طرح‌ریزی شده و با در نظر گرفتن موارد زیر انجام شود:
الف وضعیت اقدامات بازنگری قبلی مدیریت؛
ب تغییرات در شرایط خارجی و داخلی مربوط به سیستم مدیریت کیفیت؛
پ اطلاعات در مورد عملکرد و اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت، از جمله روندهای:
۱.  رضایت مشتری و بازخورد طرف‌های ذی‌نفع؛
۲.  میزان برآورده‌شدن هر یک از اهداف کیفیت؛
۳.  عملکرد فرآیند و انطباق محصولات و خدمات؛
۴.  عدم‌انطباق‌ها و اقدامات اصلاحی؛
۵.  نتایج پایش و اندازه گیری؛
۶.  نتایج ممیزی‌ها؛
۷.  عملکرد تأمین‌کنندگان بیرونی؛
ت.  کفایت منابع؛
ث.  تأثیر اقدامات اتخاذشده‌ برای رسیدگی به ریسک‌ها و فرصت‌ها ( ۶-۱ را ببینید)
د.  فرصت‌های بهبود.

۳-۳-۹ خروجی‌های بازنگری مدیریت

خروجی‌های بازنگری مدیریت باید شامل تصمیمات و اقدامات مربوط به موارد زیر باشد:
الف فرصت‌های بهبود؛
ب هر گونه نیاز به تغییرات در سیستم مدیریت کیفیت؛
پ نیاز به منابع.

سازمان باید اطلاعات مکتوب را به‌عنوان شواهدی از نتایج بازنگری مدیریت حفظ نماید.

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up