۱-۱۰ نظارت، اندازه‌گیری، تجزیه‌و‌تحلیل و ارزیابی

سازمان باید  فرصت‌های بهبود را تعیین و انتخاب نماید و هرگونه اقدام لازم برای برآورده‌‌سازی الزامات مشتری و افزایش رضایت مشتری را پیاده‌سازی نماید.

این موارد باید شامل موارد زیر باشد:
الف بهبود محصولات و خدمات برای برآورده‌‌سازی الزامات و همچنین رسیدگی به نیازها و انتظارات آینده؛
ب اصلاح، پیشگیری یا کاهش عوارض ناخواسته؛
پ بهبود عملکرد و اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت.

تبصره نمونه‌های از بهبود می‌تواند شامل اصلاح، اقدام اصلاحی، بهبود مستمر، تغییر غیرمنتظره، نوآوری و سازماندهی مجدد باشد.

۲-۱۰ عدم انطباق و اقدامات اصلاحی

۱-۲-۱۰- هنگامی که عدم‌انطباق روی دهد یا مشاهده شود ؛ مانند  بروز شکایت، سازمان موارد زیر را به انجام رساند:

الف واکنش نسبت به عدم‌انطباق، و در صورت کاربرد:
۱.  اتخاذ قدام برای کنترل و اصلاح؛
۲.  مقابله با عواقب ؛

ب.  ارزیابی نیاز به اقدام برای حذف علت/ علل عدم انطباق، به منظور جلوگیری از وقوع مجدد یا وقوع در جاهای دیگر، توسط:
۱.  بررسی و تجزیه‌وتحلیل عدم انطباق؛
۲.  تعیین علل عدم انطباق؛
۳. تعیین عدم‌انطباق‌های مشابه در صورت وجود، یا با احتمال وقوع بالقوه؛

پ پیاده‌سازی هر گونه اقدام مورد نیاز؛
ت بررسی اثربخشی هر اقدام اصلاحی اتخاذ شده؛
ث به‌روزآوری ریسک‌ها و فرصت‌ها تعیین در زمان طرح‌ریزی، در صورت لزوم؛
د ایجاد تغییرات سیستم مدیریت کیفیت، در صورت لزوم.

اقدامات اصلاحی باید متناسب با اثرات عدم انطباق مواجه شود.

۲-۲-۱۰ سازمان باید اطلاعات مکتوب را به عنوان شواهدی از موارد زیر حفظ نماید:
الف) ماهیت عدم‌انطباق و هر گونه اقدامات اتخاذ شده پس از آن؛

ب) نتایج حاصل از هر اقدام اصلاحی.

۳-۱۰ بهبود مستمر

سازمان  باید  به طور مستمر،  تناسب، کفایت و اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت را بهبود دهد.

سازمان باید به نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی، و خروجی‌های بازنگری مدیریت را برای تعیین نیازها یا فرصت‌هایی که باید به عنوان بخشی از بهبود مداوم درنظر گرفته‌شوند، رسیدگی نماید.

3 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up