۱-۱۰ نظارت، اندازهگیری، تجزیهوتحلیل و ارزیابی
سازمان باید فرصتهای بهبود را تعیین و انتخاب نماید و هرگونه اقدام لازم برای برآوردهسازی الزامات مشتری و افزایش رضایت مشتری را پیادهسازی نماید.
این موارد باید شامل موارد زیر باشد:
الف بهبود محصولات و خدمات برای برآوردهسازی الزامات و همچنین رسیدگی به نیازها و انتظارات آینده؛
ب اصلاح، پیشگیری یا کاهش عوارض ناخواسته؛
پ بهبود عملکرد و اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت.
تبصره نمونههای از بهبود میتواند شامل اصلاح، اقدام اصلاحی، بهبود مستمر، تغییر غیرمنتظره، نوآوری و سازماندهی مجدد باشد.
۲-۱۰ عدم انطباق و اقدامات اصلاحی
۱-۲-۱۰- هنگامی که عدمانطباق روی دهد یا مشاهده شود ؛ مانند بروز شکایت، سازمان موارد زیر را به انجام رساند:
الف واکنش نسبت به عدمانطباق، و در صورت کاربرد:
۱. اتخاذ قدام برای کنترل و اصلاح؛
۲. مقابله با عواقب ؛
ب. ارزیابی نیاز به اقدام برای حذف علت/ علل عدم انطباق، به منظور جلوگیری از وقوع مجدد یا وقوع در جاهای دیگر، توسط:
۱. بررسی و تجزیهوتحلیل عدم انطباق؛
۲. تعیین علل عدم انطباق؛
۳. تعیین عدمانطباقهای مشابه در صورت وجود، یا با احتمال وقوع بالقوه؛
پ پیادهسازی هر گونه اقدام مورد نیاز؛
ت بررسی اثربخشی هر اقدام اصلاحی اتخاذ شده؛
ث بهروزآوری ریسکها و فرصتها تعیین در زمان طرحریزی، در صورت لزوم؛
د ایجاد تغییرات سیستم مدیریت کیفیت، در صورت لزوم.
اقدامات اصلاحی باید متناسب با اثرات عدم انطباق مواجه شود.
۲-۲-۱۰ سازمان باید اطلاعات مکتوب را به عنوان شواهدی از موارد زیر حفظ نماید:
الف) ماهیت عدمانطباق و هر گونه اقدامات اتخاذ شده پس از آن؛
ب) نتایج حاصل از هر اقدام اصلاحی.
۳-۱۰ بهبود مستمر
سازمان باید به طور مستمر، تناسب، کفایت و اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت را بهبود دهد.
سازمان باید به نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل و ارزیابی، و خروجیهای بازنگری مدیریت را برای تعیین نیازها یا فرصتهایی که باید به عنوان بخشی از بهبود مداوم درنظر گرفتهشوند، رسیدگی نماید.
3 دیدگاه. Leave new
خسته نباشید مرسی به خاطر این مطالب
مفید .اگر علاقه دارید در نتایج جست و
جو بهتر دیده شوید حتما به وبسایت ما
سر بزنید
خسته نباشید ممنون به خاطر این مطلب مفید
عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما