۱-۶ اقدامات رسیدگی به ریسک‌ها و فرصت‌ها

۱۱-۶ هنگام طرح‌ریزی سیستم مدیریت کیفیت، سازمان باید به شرایط اشاره شده در ۴-۱ و الزامات مندرج در۴-۲ و ریسک‌ها و فرصت‌هایی که نیازمند رسیدگی هستند، توجه داشته باشد:
الف کسب اطمینان از تأمین نتیجه/ ‌نتایج مورد انتظار از سیستم مدیریت کیفیت؛
ب افزایش اثرات مطلوب؛
پ جلوگیری یا کاهش اثرات نامطلوب؛
ت دستیابی به بهبود.

۲-۱-۶ سازمان باید موارد زیر را طرح‌ریزی نماید:
الف اقدامات برای رسیدگی به این ریسک‌ها و فرصت‌ها؛
ب.  چگونگی انجام
۱- هماهنگ‌سازی و پیاده‌سازی اقدامات مربوط به فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت
۲- بررسی اثربخشی این اقدامات.

اقدامات برای رسیدگی به ریسک‌ها و فرصت‌های تعیین شده باید متناسب با تأثیر بالقوه در انطباق محصولات و خدمات باشد.
تبصره ۱ گزینه‌های رسیدگی به ریسک‌ها می‌تواند شامل اجتناب از ریسک، ریسک به‌منظور ایجاد فرصت، حذف منبع ریسک، تغییر عواقب یا کاهش احتمال وقوع، توزیع خطر، یا تصمیم‌گیری آگاهانه برای پذیرش ریسک باشد.
تبصره ۲ فرصت‌ها می توانند به اتخاذ روش‌های جدید، راه‌اندازی محصولات جدید، گشایش بازارهای جدید، رسیدگی به  مشتریان جدید، ایجاد مشارکت، استفاده از فنآوری‌های جدید و سایر تسهیلات مطلوب و مناسب برای رسیدگی به نیازهای سازمان یا مشتریان منجر شوند.

۲-۶ اهداف کیفی و طرح‌ریزی تحقق آنها

۱-۲-۶ سازمان باید اهداف کیفی و وظایف مربوطه، سطوح و فرآیندهای مورد نیاز برای سیستم مدیریت کیفیت را ایجاد نماید.
اهداف کیفیت باید:
الف. با خط مشی کیفیت سازگار باشند؛
ب. قابل اندازه‌گیری باشند؛
پ. متناظر با الزامات قابل اجرا باشند؛
ت. در ارتباط با انطباق محصولات و خدمات و افزایش رضایت مشتری باشند؛
ث. نظارت شوند؛
د. انتقال داده‌شوند؛
ذ. بر حسب اقتضاء به‌روزآوری شده‌ باشند.

سازمان باید اطلاعات مکتوب در مورد اهداف کیفیت را نگه‌داری نماید.

۲-۲-۶ هنگام طرح‌ریزی تحقق اهداف کیفیت، سازمان باید موارد زیر را تعیین می نماید :
الف آنچه که انجام خواهد شد؛
ب منابعی که مورد نیاز خواهند بود؛
پ افرادی که مسئول خواهند بود؛
ت زمانی که تکمیل خواهند شد؛
ث نتایج چگونه ارزیابی خواهند شد.

۳-۶ طرح‌ریزی تغییرات

هنگام تعیین نیاز سازمان به تغییرات در سیستم مدیریت کیفیت، تغییرات باید به روشی طرح‌ریزی‌شده اجرا شوندسازمان باید موارد زیر را در نظر بگیرد:
الف. هدف از تغییرات و عواقب بالقوه آن؛
ب. هماهنگی سیستم مدیریت کیفیت؛
پ. دسترسی به منابع؛
ت. تخصیص یا تخصیص مجدد مسئولیت‌ها و اختیارات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up