۱-۵ رهبری و تعهد
۱-۱-۵ کلیات

مدیر ارشد باید رهبری و تعهد خود به سیستم مدیریت کیفیت را بر اساس موارد زیر به اثبات رساند:
الف. پاسخگویی در رابطه با اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت؛
ب .کسب اطمینان از ایجاد خط مشی کیفیت و اهداف کیفی سیستم مدیریت کیفیت و سازگاری آنها با محیط و مقاصد راهبُردی سازمان؛
پ. کسب اطمینان از هماهنگی الزامات سیستم مدیریت کیفیت با فرآیندهای کسب‌و‌کار؛
پ. ترویج استفاده از رویکرد فرآیندی و تفکر مبتنی بر ریسک؛
ت. کسب اطمینان از دسترسی به منابع مورد نیاز سیستم مدیریت کیفیت؛
ث. انتقال اهمیت مدیریت کیفیت اثربخش و انطباق با الزامات سیستم مدیریت کیفیت؛
د کسب اطمینان از دستیابی سیستم مدیریت کیفیت به نتایج مورد انتظار؛
ذ به‌کارگیری، کارگردانی و پشتیبانی از افراد برای توسعه‌ی اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت؛
ر ترویج بهبود؛
ز حمایت از نقش‌های مدیریتی مرتبط دیگر به‌منظور اعمال رهبری ایشان در حیطه‌های تحت مسئولیت.

تبصره اشاره به ”کسب‌و‌کار“ در این استاندارد می‌توان به مفهوم فعالیت‌های پایه‌ای مربوط به فلسفه‌ی وجودی سازمان تعبیر  شود؛ چه سازمان دولتی باشد یا خصوصی، انتفاعی باشد یا غیرانتفاعی.

 ۲-۱-۵ تمرکز بر مشتری

مدیر ارشد باید رهبری و تعهد خود به مشتری محوری را بر اساس موارد زیر به اثبات رساند:
الف تعیین، درک و تحقق دائمی الزامات مشتری و الزامات قانونی و مقرراتی کاربردی؛
ب تعیین و رسیدگی به ریسک‌ها و فرصت‌هایی که می‌توانند انطباق محصولات و خدمات و توانایی افزایش رضایت مشتری را تحت تأثیر قرار دهند؛
پ حفظ تمرکز بر افزایش رضایت مشتری.

۲-۵ خط مشی
۱-۲-۵ توسعه‌ی خط مشی کیفیت

مدیر ارشد خط مشی کیفیت راتدوین می نماید که :
الف. متناسب با اهداف و محیط سازمان بوده و از مقاصد راهبُردی پشتیبانی نماید؛
ب. چارچوبی برای تعیین اهداف کیفی فراهم آورد؛
پ. شامل تعهد به تأمین الزامات قابل اجرا باشد؛
ت. شامل تعهد به بهبود مستمر سیستم مدیریت کیفیت باشد.

 

۲-۲-۵ انتقال خط مشی کیفیت

خط مشی کیفیت باید:
الف. در دسترس بوده و به شکل اطلاعات مکتوب حفظ شود؛
ب. در درون سازمان انتقال یافته، درک شده و اجرا ‌شود؛
پ. حسب اقتضاء، در دسترس طرف‌های ذی‌نفع قرارگیرد.

۳-۵ نقش‌ها، مسئولیت‌ها و اختیارات سازمانی

مدیر ارشد باید اطمینان حاصل نماید که مسئولیت‌ها و اختیاراتِ نقش‌های مربوطه اختصاص‌ و انتقال یافته و در درون سازمان درک شده است.

مدیریت ارشد باید مسئولیت‌ها و اختیارات مربوط به موارد زیر اختصاص دهد:
الف کسب اطمینان از انطباق سیستم مدیریت کیفیت با الزامات این استاندارد بین‌المللی؛
ب حصول اطمینان از ارائه خروجی‌های مورد انتظار توسط فرآیندها؛
پ گزارش عملکرد سیستم مدیریت کیفیت و فرصت های بهبود به ویژه برای مدیر ارشد؛
ت کسب اطمینان از ارتقاء مشتری‌محوری در سراسر سازمان؛
ث کسب اطمینان از حفظ هماهنگی سیستم مدیریت کیفیت، هنگام طرح‌ریزی و پیاده‌سازی تغییرات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up