۱-۴ .  شناخت سازمان و محیط آن

سازمان باید شرایط داخلی و خارجی که مربوط به مقاصد راهبُردی و مؤثر بر توانایی دستیابی به نتیجه/ ‌نتایج مورد انتظار از سیستم مدیریت کیفیت است را تعیین نماید.
سازمان باید اطلاعات مربوط به شرایط داخلی و خارجی را پایش و بازنگری نماید.

تبصره ۱ شرایط ممکن است شامل عوامل مثبت و منفی یا شرایط قابل‌ملاحظه باشد.
تبصره ۲ درک شرایط خارجی می‌تواند از طریق توجه به ویژگی‌های منتج از قانون، فن‌آوری، رقابت، بازار، فرهنگ، محیط سیاسی و اقتصادی؛ بین‌المللی، ملی، منطقه‌‌ای یا محلی تسهیل شود.
تبصره ۳ درک شرایط داخلی می‌تواند از طریق توجه به ویژگی‌های مربوط به ارزش‌ها، فرهنگ، دانش و عملکرد سازمان تسهیل شود.

۲-۴.  درک نیازمندی‌ها و انتظارات طرف‌های ذی‌نفع

با توجه به اثر یا اثر بالقوه در توانایی سازمان برای ارائه‌ی دائمی محصولات و خدماتی که الزامات مشتری و الزامات قانونی و مقرراتی قابل اجرا را برآورده‌می‌سازند،سازمان باید موارد زیر را تعیین نماید:
الف طرف‌های ذی‌نفع مربوط به سیستم مدیریت کیفیت؛
ب الزامات این طرف‌های ذی‌نفع که مربوط به سیستم مدیریت کیفیت باشد.

سازمان باید اطلاعات مربوط به طرف‌های ذینفع و الزامات مربوط به آنها را پایش و بازنگری نماید.

۳-۴٫  تعیین دامنه‌ی سیستم مدیریت کیفیت ( دامنه کاربرد ساختمان مرکزی شرکت مادر تخصصی برق می باشد)

سازمان باید حدود و کاربرد سیستم مدیریت کیفیت را برای ایجاد دامنه آن تعیین‌نماید.
هنگام تعیین دامنه، سازمان باید به موارد زیر توجه نماید:
الف شرایط خارجی و داخلی اشاره شده در ۴-۱؛
ب الزامات طرف‌های ذی‌نفع اشاره شده در ۴-۲؛
پ محصولات و خدمات سازمان.

سازمان باید تمامی الزامات این استاندارد بین‌المللی را، چنانچه در دامنه‌ی تعیین شده‌ سیستم مدیریت کیفیت قابل اجرا باشند، اعمال نماید.

دامنه‌ی سیستم مدیریت کیفیت سازمان باید به عنوان اطلاعات مکتوب در دسترس بوده و حفظ شود. دامنه باید تنوع محصولات و خدمات را تحت پوشش قرارداده، و توجیه غیرکاربردی بودن هر یک از الزامات این استاندارد بین‌المللی در دامنه را ارائه نماید.

ادعای انطباق با این استاندارد بین‌المللی تنها هنگامی قابل‌پذیرش است که الزامات تعیین شده به‌عنوان غیرکاربردی، توانایی یا مسئولیت کسب اطمینان سازمان از انطباق محصولات و خدمات مربوطه و افزایش رضایت مشتری را باعث گردد.

۱-۴-۴ سازمان باید مطابق با الزامات این استاندارد بین‌المللی، سیستم مدیریت کیفیت از جمله فرآیندهای مورد نیاز و اثر متقابل آنها را ایجاد، پیاده‌سازی و نگه‌داری نموده و به‌طور مداوم بهبود دهد.

سازمان باید فرآیندهای مورد نیاز سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آنها را در سراسر سازمان و موارد زیر را تعیین نماید:
الف ورودی‌های مورد نیاز و خروجی‌های مورد انتظار این فرآیندها؛
ب تعیین توالی و تعامل این فرآیندها؛
پ.  تعیین و اعمال معیارها و روش‌های مورد نیاز برای اطمینان از عملکرد و کنترل اثربخشی این فرآیندها. (از جمله پایش، اندازه‌گیری و تعیین شاخص‌های عملکرد)
ت.  تعیین منابع مورد نیاز برای این فرآیندها و اطمینان از در‌دسترس بودن آنها؛
ث.  تخصیص مسئولیت‌ها و اختیارات برای این فرآیندها؛
د.  رسیدگی به ریسک‌ها و فرصت‌ها مبتنی بر تعریف ارائه شده در ۶-۱؛
ذ.  ارزیابی این فرآیندها و پیاده‌سازی هر گونه تغییرات مورد نیاز برای اطمینان از دستیابی این فرآیندها به نتایج مورد انتظار؛
ر.  بهبود فرآیندها و سیستم‌های مدیریت کیفیت.

۲-۴-۴ حسب اقتضا، سازمان باید:
الف اطلاعات مکتوب برای پشتیانی از اجرای سیستم مدیریت کیفیت را نگه‌داری نماید؛
ب اطلاعات مکتوب کسب اطمینان از اجرای فرآیندها بر اساس طرح‌های از پیش تعیین‌شده را حفظ نماید.

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up